הגוף והתודעה בצלילה חופשית

DSC01338

אימון בצלילה חופשית דורש תרגול פיזי – טכניקה, מהירות, זיכרון שריר, מהירות, השוואת לחצים, תרגול אירובי ואנאירובי.

צלילה חופשית דורשת גם אימון מנטאלי ברמה שווה ואפילו גבוהה יותר מאימון פיזי, האימון המנטלי יתמקד בהעלאת כושר הריכוז, שחרור מתחים, הרפיה והיכולת להיות ברגע (מיינדפולנס) שיעזרו להתגבר על חסמים פסיכולוגיים שבתורם ישפיעו על הגוף הפיזי.

reef-33

האימון משתנה בין צולל וצולל, כאשר האימון הבסיסי בצלילה חופשית מקנה את הידע התיאורטי והטכניקה המתאימים לשלב הבסיס ע"מ לפתח לצולל המתחיל את התכונות הנדרשות לעבודה מעל ומתחת למים אך העבודה האמיתית מתבצעת לאחר הקורס, כמה שיותר זמן מים יעלה את רמת הצולל פלאים.

חשוב לציין שכל אדם נמצא בנקודת התחלה שונה, מבחינת מודעות לגוף, מתח נפשי, נוחות ורגיעה בסביבה הימית והיכולת להתרכז וליישם הוראות מהשלב התיאורטי לאימון מים.

לצורך העניין, סביר להניח שגולש גלים בעל ניסיון רב במים, מעל ומתחת לגלים, שכבר רגיל להעמיד את עצמו במצבי קיצון  ולהיות רחוק מ"אזור הנוחות" הפיזי והמנטאלי, ימצא את הקורס קל יותר, ויפתח את תחושת הנוחות והריכוז בצלילה החופשית מבלי להיכנס למתח מנטלי ופיזי לקראת הצלילה.

לעומתו, צולל שמגיע ללא ניסיון במים בכלל, שזוהי הפעם הראשונה בה הוא מתרגל עצירת נשימה וכניסה מתחת למים, ימצא את הקורס מאתגר פיזית, נפשית ומנטאלית ויזדקק ליותר זמן הסתגלות לסביבה החדשה, אולם עם קצת אימון, תחושת הנוחות והיכולת האקווטית תשתפר פלאים בטווח של כמה ימים בים.

האימון הפיזי מתמקד בגמישות, פתיחה של בית החזה והגמשה של הסרעפת שיעמדו בלחץ מתגבר בזמן העמקה. ככל שהגוף פתוח וגמיש, מעבר הדם והחמצן לרקמות יעשה בקלות, ויהיה לגוף נוח יותר להתמודד עם שינויים בלחץ ההידרוסטטי הן בהעמקה והן בהרדדה (בארוטראומה והיפוקסיה). יוגה היא בחירה מעולה לתרגול של גמישות, ריכוז, נשימה וגם כוח.

אימוני כוח חשובים לא פחות, שלכל תנועה תהיה השפעה גדולה יותר (לדוגמה, שכל משיכה בחבל תעלה אותנו יותר), חשוב שאימוני כוח בצלילה חופשית יתרכזו בשרירים שעובדים יותר אבל תרגול של כל הגוף הוא חשוב. בצלילה חופשית אפשר לאבד המון מסת שריר משום שהמים "שואבים" אנרגיה, ולכן גם תזונה נכונה ותרגול של כוח הם נחוצים ביותר.

אימונים שמתרכזים בטכניקת הצלילה החופשית ( משיכת חבל, סנפירים, מונופין, ללא עזרים ) שיהפכו את הניצול האנרגטי לתנועה יעילה, חלקה וזורמת מתחת למים, ללא בזבוז מיותר של אנרגיה וחמצן בתנועות מיותרות, חשובים ביותר על מנת ליצור חיבור בין כל חלקי הגוף, הציוד והמים.

טכניקה כוללת גם השוואת לחצים, בלי השוואת לחצים יעילה, רכה שתעשה בזמן הנכון (פרנזל לעומת ולסאלבה, cheek fill, mouth fill וכו) לא נוכל להעמיק מעבר למטרים בודדים מתחת למים, לפני שנרגיש לחץ וכאב באחד מחללי האוויר שנמצאים אצלנו בגוף (מסכה, סינוסים, אוזניים). ללא השוואת לחצים יעילה נגרום לעצמנו נזק (חבלת לחץ) באחד מהחללים האלו.

כאשר הצולל מוכן פיזית ומנטאלית לעומק מסוים, העומק ירגיש לו נוח, בכל צלילה ניתן להרגיש תחושת רגיעה וכיף, והצלילה (ללא קשר לעומק) תרגיש לו באזור הנוחות. 

לסיכום- בצלילה חופשית נרצה לפתח את כלל היכולות (כח, גמישות, השוואת לחצים, טכניקה) בצורה שווה ע"מ שנרגיש טוב ונוח בכל עומק שנבחר, וכאשר אנו מוכנים, כל עומק ירגיש לנו נוח. תרגול מנטלי  חשוב לא פחות מהתרגול הפיזי כבר מהכניסה הראשונה למים ודרך ההתקדמות שלנו בעומק וזמן, ונקודות התורפה שלנו בצלילה חופשית ישתנו כאשר פעם הצד המנטאלי יזדקק ליותר תשומת לב ופעם הפיזי.

חשוב לבחור מדריך צלילה חופשית אשר מתחברים אליו ברמה המקצועית והאישית, והתקדמות תעשה בצורה הדרגתית ללא "דחיפה" מעבר למה שאנו מסוגלים בידע וביכולת.

כל זאת ע"מ שנצלול ונחווה את הסביבה התת ימית בצורה מהנה ובטוחה.

לעולם לא לצלול לבד!!! 

אהבתם? שתפו!

אוהבים את הפוסט? עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות כדי לא לפספס תכנים

רוצים להתעדכן באופן שוטף?
הירשמו לרשימת התפוצה שלנו ולא תפספסו שום עדכון

בלי ספאם, רק תוכן איכותי על נשימה, בריאות וכמובן – צלילה חופשית

קטגוריות