מה זה צלילה חופשית?

שיחה שכיחה בין ירדן לבין אחד העם לדוגמה שתענה על כל השאלות שקופצות לכם לראש ברגע שאתם שומעים את המושג "צלילה חופשית":
c94d27_b45a327a80f448cd8671032733f03b1a_mv2

מה זה צלילה חופשית?

צלילה חופשית זו בעצם צלילה מתחת למים (ים או בריכה) בעצירת נשימה.

רגע, אז זה אומר שלא נושמים לאורך כל זמן הצלילה??

נכון מאוד!

אבל איך אפשר לעשות את זה? תוך 20 שניות אני מרגיש.ה צורך לנשום!

לפני שצוללים נושמים דיי הרבה.. הגוף שלנו רווי בחמצן, הגוף רפוי במקסימום, המחשבות אינן, וברגע הנכון לוקחים נשימה עמוקה פנימה, ומתחילים את הצלילה. אחרי הכנה נכונה וטובה הצורך לנשום יגיע הרבה יותר מאוחר. בנוסף יש התרכזות כל כך גבוהה בצלילה, וההתמסרות למים ולתנועה מתחת למים היא כה אבסולוטית עד שבאיזשהו שלב שוכחים לגמרי את הצורך לנשום, והצורך לנשום מגיע בזמן הנכון, אחרי שכבר הספקנו לצלול דיי עמוק או לאורך דיי הרבה זמן.

כמה זמן את יכולה להיות מתחת למים?

זה מאוד תלוי בסוג הצלילה שאני מבצעת, ומה מטרת הצלילה.. אם אני בשנירקול עמוק לכייף, או בצלילה עם מערך מקצועי וכוונה לשבור שיא אישי חדש ולעשות צלילת עומק.

אבל בכל צלילה שלי אני מרגישה נוח בין הדקה וחצי ל2 וחצי דקות בוודאות, כשנוח לי ממש אני יכולה גם לעבור את ה3 דק'.

ואת לא מפחד להתעלף? או שתרצי לעלות לנשום ולא תספיק להגיע לפני המים בזמן?

ממש לא. אני מודעת לגבול שלי מתחת למים, מהרגע שסיימתי את הקורס הבסיסי שלי ועד היום אני ממשיכה להתאמן בצלילה חופשית והגבולות שלי הולכים ומתבהרים. אני יודעת לזהות את הסימנים לצורך אמיתי של הגוף שלי בחמצן ולעלות בזמן, תו"כ שמירה על רגיעה, ולפעמים אני מרגישה צורך לנשום מאוד מהר כי אני עייפה/טרודה/עצבנית או סתם חלשה.

איך שמרגישים בזמן הצלילה ובכללי בסשן צלילה חופשית יכול לשקף ולהעיד בפנינו על הרבה מאוד דברים שקיימים בתוכנו כרגע ואנחנו אולי לא ממש מתייחסים אליהם. או פשוט לא נותנים להם מקום. במים הכל צף.

ואז מה עושים?

אם אני מרגישה תקיעות בסשן אני משתדלת לשחרר את האגו והציפייה (מאוד לא פשוט אבל אפשרי) ולהבין שהיום הגבולות שלי במים הם קצת שונים – צלילות קצרות יותר, עומקים רדודים יותר. אני מנסה להתמסר למה שיש ולהפיק ממנו את המירב ולזכור שאני פה קודם כל כדיי להינות.

לאיזה עומק את מגיעה?

אני לא חושבת שזה כזה משנה, אבל השיא האישי שלי הוא 45 מטר. אבל ספיצפית אצלי הרצון להעמיק ולשבור שיא אישי מול עצמי תמיד היה פחות עניין. הרצון שלי הוא להינות מהשקט שיש למים להציע, ולתחושת הריחוף והשחרור. אבל עניין העומקים ושבירת שיאים מאוד משתנה מצולל לצולל וכל אחד לוקח את הצלילה החופשית למקום שלו – ריפוי, ספורט, אתגר, מדיטציה ועוד. בתכל'ס כל עוד מתאמנים בעיקביות תמיד רואים התקדמות- זה יכול לבוא ליידי ביטוי בעומק, או בזמני צלילה או בשיפור הטכניקה והנוחות, או הכל ביחד.

וכל אחד יכול לעשות את זה? גם אם אני מפחד.ת? ומעשן/ת?

כן כן כן! זה לכל אחד ואחת מכם. כולנו יונקים, לכולנו יש את אותו רפלקס "היונק הימי" הקדום והעומק והזמן בכלל לא משנים – מה שמשנה זה לדעת לנוע במרחב המדהים הזה שנקרא מים. ללמוד לבטוח בגוף שלנו, לדעת לזרום ולהישטף בשקט של המים. אין לזה תחליף ואין שום דבר שדומה לזה.

אני יכולה להעיד על עצמי שבתור צוללת מתחילה היה לי מאוד לא פשוט – חוויתי קושי בהשוואת הלחצים באוזניים, והייתי מסורבלת נורא מבחינת הטכניקה. היום אני במקום אחר לחלוטין, מרגישה כמו דגיגה, מדריכת צלילה חופשית וצלמת תת ימית בצלילה חופשית שמרגישה שהים הוא הבית שלה.

מה ההבדל בין צלילה חופשית לצלילה עם מיכלים?

בצלילה עם מיכלים אתה מקבל הכשרה כיצד לעבוד מכשירים ואיך לתפעל אותם בצורה נכונה מתחת למים כדיי שתוכל לנשום ולצלול תו"כ. בצלילה חופשית מלמדים אותך כיצד להשתמש בגוף שלך ובנשימה על מנת לצלול מתחת למים. ההבדל בחוויה הוא שונה לחלוטין.

אז קדימה חבר'ה – מי בא לצלול?

כתבה: ירדן אחרק הייל, מייסדי צלילה חופשית ישראל

אהבתם? שתפו!

אוהבים את הפוסט? עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות כדי לא לפספס תכנים

רוצים להתעדכן באופן שוטף?
הירשמו לרשימת התפוצה שלנו ולא תפספסו שום עדכון

בלי ספאם, רק תוכן איכותי על נשימה, בריאות וכמובן – צלילה חופשית

קטגוריות