כיצד נשימה מהאף משפיעה עלינו מבחינה בריאותית

הפה בנוי לדיבור ואכילה. האף בנוי לנשימה. במאמר זה נבין כיצד נשימה מהאף משפיעה עלינו מבחינה בריאותית, אנרגטית, מינית ועוד.
DSC01539

הדרך האידיאלית לנשימה נכונה היא דרך האף. ישנם תרגילי נשימה ספציפיים בהם כן שואפים בכוונה דרך הפה כדי להגדיל את נפח הריאות שלנו (TLC), וישנם גם תרגילים שבהם נושפים בכוונה דרך הפה כדי להשיג שליטה מלאה בקצב האוויר היוצא מגופינו או לפנות כמה שיותר פד"ח (נרחיב על תרגילים אלו בהמשך).

תהליך הנשימה מתחיל באף. חדי הבחנה ישימו לב שתמיד יש נחיר אחד פתוח יותר מהשני. התופעה הזו נקראת מחזוריות האף. כאשר אנו נושמים דרך האף, כל 45 דקות \4 שעות ( יש מחלוקת על מידת זמן מדויקת) הנחיריים מחליפים תפקיד:

אחד מתרחב ונפתח יותר, והשני מתנפח מעט מבפנים ונחסם חלקית.

אנשים שאינם בריאים לחלוטין או מאוזנים אנרגתית, יחוו חסימה ממושכת בנחיר אחד או שניים למשך זמנים ארוכים יותר. מחזוריות האף עוזרת לחלק את עומס ה"עבודה" בין הנחיריים על מנת שהריריות (ממברנות הנזלת) בתוך חלל האף לא יתייבשו. בנוסף היא עוזרת לשיפור חוש הריח, בכך שהיא מאפשרת לאוויר להיכנס לאט מנחיר אחד ומהר מהשני.

מעבר לחישת הריח וויסות כניסת האוויר למערכת הנשימה ישנן עוד המון פונקציות לאפינו הנפלא.

האף דואג לחמם את האוויר שנכנס דרכו, להוסיף לו לחות וגם לסנן אותו.

כל זאת על מנת להגיש את האוויר לריאות כמו מנה במסעדת שף שמוגשת לסועד בדיוק מושלם. הריאות זקוקות לאוויר חמים ולח בלי קשר לכמה קר בחוץ או לכמה מעלות הגברנו את המזגן.

אחת הפונקציות הכי חשובות בנשימה דרך האף, שלא ניתן לקבלה דרך נשימת פה, היא היכולת של האף להעלות את רמות החנקן החמצני (NO) בזמן שאיפה.

חשיבות מולקולת החנקן חמצני, האלמנט המנצח – NITRIC OXIDE, the winning element

חנקן חמצני היא מולקולה המורכבת מאטום אחד של חמצן ואטום אחד של חנקן, לכן סימונו הוא NO. חנקן חמצני הינו גז מאוד חשוב המיוצר ברירית שבחלל האף והסינוסים והוא הגז היחיד המשמש את גופינו בתור מולקולת סימון/איתות. בזמן שאיפה דרך האף חנקן חמצני (NO) נישא אל תוך הריאות ומשם אל שאר הגוף.

אנשים בעלי רמות נמוכות של NO יש סיכויים גבוהים יותר לחוות בעיות לב כמו לחץ דם גבוה, התקפי לב ואף שבץ מוחי. ככל שאנו מתבגרים גופינו מייצר באופן טבעי פחות ופחות NO. לכן חשוב לדעת איך להעלות את מדדי הNO בעזרת נשימה נכונה ודיאטה כדי לשמור על בריאות כללית.

לחנקן החמצני ישנם יתרונות בריאותיים רבים כמו:

  1. הוא עובד לצד CO2 ומגביר את ספיגת החמצן בדם ב10%-20%
  2. הוא מרחיב כלי דם ובכך עוזר להסדיר לחץ דם נמוך, לשחרר ולהרגיע שרירים.
  3. הוא מגביר את גמישות ובריאות כלי הדם, מוריד כולסטרול ומפחית הצטברות פלאק.
  4. חנקן חמצני מטהר ומנקה את האוויר הנכנס לגופנו מבקטריות ווירוסים, ומשמש בתור קו ההגנה הראשון בגופנו.

לצד בריאות כללית של מערכת הדם וטיהור האוויר הנכנס אלינו, NO הוא גז מחולל ניסים בכל הקשור להגברת הכוח הפיזי, שיפור הכושר וקיצור זמני התאוששות. בגלל שNO הינו מרחיב כלי דם טבעי כדאי לנו לשמור על רמות גבוהות של NO בגופינו.

רמות גבוהות יעזרו למערכת הדם להזרים עוד דם וחמצן בפחות מאמץ אל השרירים, וכך לגרום לנו להיות פחות עייפים ויותר ערנים בחיי היום יום.

בנוסף לכל היתרונות הפיזיים, NO משמש בתור נוירוטרנסמיטור בעל עוצמה רבה העוזר להעביר מסרים במהירות בין תאי המוח, דבר שמגביר את יכולת הלמידה, הריכוז והזיכרון.

היות וNO אינו מיוצר בזמן נשימה מהפה, אנשים הנושמים מהפה חווים ירידה ניכרת ברמות הNO.

מחקרים רבים מראים שילדים הנושמים מהפה חווים ליקויי למידה לעומת ילדים הנושמים מהאף.

נשימה איטית דרך האף רותמת יותר NO לטובתינו מאשר נשימה מהירה דרך האף.

כמו שכבר למדנו במאמרים הקודמים, נשימה איטית דרך האף ואל הבטן מרגיעה את האדם, ויש לה השפעות על המוח שלנו בדומה לדופמין וסרוטונין (כימיקלים מתפקדים גם בתור נוירוטרנסמיטורים). NO פועל גם לוויסות המערכת הסימפטטית, המערכת ששולטת על מערכת כלי הדם או על תגובת הFIGHT OR FLIGHT (תגובה של הגוף למצבי סכנה שעליה אפרט במאמרים הבאים).

משמע NO עוזר לנו במצבי סכנה לקחת את המתרחש בפרופורציה ולהגיב בצורה שקולה. זו הסיבה שגופנו עובד בצורה הטובה ביותר כאשר הוא נושם עמוק אל הבטן ובאיטיות מירבית דרך האף, בעיקר במצבים מלחיצים ומפחידים.

עובדת בונוס וסיימנו.

התרופה המפורסמת ויאגרה התגלתה בטעות כאשר ניסו למצוא תרופה ללחץ דם גבוה. ממה עשויה התרופה אתם שואלים? אז כן אתם צודקים NO! חנקן חמצני! כמו שלמדנו במאמר, NO הינו מרחיב כלי דם טבעי וגם משפיע לחיוב על מערכת העצבים האוטונומית, בדיוק בגלל שתי הסיבות הללו הוא עוזר להגביר את הליבידו ולשפר את התפקוד המיני. המצב הרגשי שלנו הוא הבסיס לייצר המיני ותפקוד מיני. למערכת העצבים האוטונומית ישנה השפעה רבה על התפקוד המיני אצל גברים ונשים \ סטרס הינו הגורם המרכזי להפרעות בזקפה וירידה בסיכוך הנרתיק, בגלל שכאשר אנו חווים סטרס מערכת העצבים הסימפתטית (סכנה) גוברת על המערכת הפאראסימפטטית (רגיעה) ודם מוזרם אל הרגליים כדי לברוח ולא אל אברי המין והרבייה .

בקיצור, NO הוא הגז בשבילכם. הוא ירגיע אותכם, יעלים סטרס, ישפר את בריאותכם הכללית, מזרים דם למקומות החשובים וישמור עליכם חזקים. קחו שאיפה עמוקה דרך האף ואל הבטן, ושיהיה לכם יום טוב.

תודה שקראתם, אדם הייל – ממייסדי בית הספר "צלילה חופשית ישראל" , מדריך יוגה, פראניאמה ונשימה.

אהבתם? שתפו!

אוהבים את הפוסט? עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות כדי לא לפספס תכנים

רוצים להתעדכן באופן שוטף?
הירשמו לרשימת התפוצה שלנו ולא תפספסו שום עדכון

בלי ספאם, רק תוכן איכותי על נשימה, בריאות וכמובן – צלילה חופשית

קטגוריות